Magyar Nemzeti Galéria English

Aktuális időszaki kiállítások

A Habfürdő egyes festményeinek átdolgozása 1980 és 1983 között

A Habfürdő című filmhez 1979-80-ban készült festmények egyedülálló csoportot képeznek az életműben; izgalmasak, rejtélyesek, tele bizarr képi részletekkel és lenyűgöző festőiséggel. A filmben látható állapotuk későbbi megváltoztatása miatt megrázóan dokumentálják Kovásznai György utolsó életfordulójának drámai atmoszféráját. A film készítését átlengő lelkes és dinamikus atmoszférát a halállal való szembenézés hangulata váltja fel. A sors iróniája, hogy Kovásznai élete első animációs játékfilmjének váratlan bukása a művész halálos betegségéhez vezetett, amelyet a filmhez készült festmények átdolgozásával "kommunikált".

A Habfürdőben látható festmények közül négy nem került átdolgozásra, így felismerhetően kötődnek a film narratívájához. Ezek közül az egyik a Férfi és nő portréja szürke háttérben, amely a főszereplők térből, időből kiemelt kapcsolatát szimbolizálja. Egy másik képen, a háztetők fölött repülő főszereplőket látjuk, amint a védőnő, azaz Anni Zsolttal együtt indul a körzetében teendő kötelező körútra. A harmadik kép eklektikus enteriőrben ábrázolja a férfi főszereplőt és leendő aráját, amint a nő elutasító testtartással ül miközben Zsolt udvarias tartással igyekszik valamit kommunikálni felé. A Szürke alak kádban című festmény a Habfürdő emblematikus jelenetéhez kapcsolódik, ahol is a főszereplő férfi a menyasszonya elől a barátnője fürdőszobájában rejtőzik rejtőzik el, a nő könnyűbúvár felszerelését magára húzva.

A felbukkanó vészterhes betegség árnya lengi be az átdolgoztt festményeket, amelyeknek a Habfürdőben látható eredetije a digitális képkeretekben látható. A Jelenet mutatóujját felemelő alakkal a búvárruhába öltözött Mohai Zsolt és Anni dialógusához kapcsolódott a filmben. Az Alakok barna háttérben című képen az eredetiből már csak a Habfürdő férfi főszereplőjének arca ismerhető fel, a teljes képet eltakarja a gyors gesztusokkal átfestett, szinte homogén massza. Hasonlóan nyitott az Alak vörös háttér előtt című festmény értelmezési köre is, amelyből csak a jobb alsó sarokban látható kislányalak emlékeztet a Habfürdőben látható festmény részletére. Az Anya gyermekével című képen már csak a szoptató anya ismerhető fel, de ez is átfestve, beleolvasztva a mindent elfedő, letakaró rózsaszín festéklepelbe. Ebben az időszakban születik kislánya, akivel már nem találkozhatott, a tudatosan vállalt magányos készülődés a halálra a teljes sorozatban felsejlő dráma marad. Temető című festménye a sorozat legtragikusabb darabja. A halála előtti hónapokban a derű, a jókedv és a kicsattanó életöröm képét változtatta át a legszomorúbb, legelkesederedettebb festményévé.

vissza