Magyar Nemzeti Galéria English

Aktuális időszaki kiállítások

Az avantgárd kezdetei, 1918-1919

Moholy-Nagy 1918 őszi leszerelését követően beiratkozott a Nyolcak egyik tagja, Berény Róbert művészeti iskolájába. Ekkor készült műveinek expresszivitása Van Gogh, Uitz Béla, Rembrandt és Berény Róbert műveinek tanulmányozásából fakadt.

Moholy-Nagy 1918-19-ben készült nagyméretű olajfestmény sorozata Márffy Ödön, Uitz Béla, Nemes-Lampérth József és Tihanyi Lajos műveihez hasonlóan a felület geometriai idomokká alakításának Cézanne-ra visszavezethető analitikus módszerét követi. A "proletár" témaválasztással (külvárosi ipari tájak) ideológiailag is hozzájuk igazodott. A magyar művészek a háború alatt elsősorban Herwarth Walden Sturm című folyóiratából informálódtak az egyes irányzatokról. Herwarth Walden két magyar művészt is támogatott a folyóiratban való megjelentetéssel: Bortnyik Sándort, illetve Mattis-Teutsch Jánost; mindketten Moholy-Nagy barátai voltak. Az ő erőfeszítéseit azonban kortársai ekkor még nem méltányolták. Művei nem jelentek meg a MA folyóiratban, és nem válogatták be a munkáit a MA kiállításaira sem.

vissza