Magyar Nemzeti Galéria English

Aktuális időszaki kiállítások

Előkelő hölgy arcképe

Mányoki Ádám (1673 - 1757)

Képek

Régi Magyar gyűjtemény

Restaurálta Eisenmayer Tiborné és Hernády Szilvia 2002-2003-ban. Dublírozta: Takácsy Gábor

Az enyhén balra forduló hölgy elöl aranynyal hímzett és finom csipkefodorral szegélyezett, gyöngyházszürke selyemruhát visel, vállát óarany színű, gazdag mintázatú brokátpalást borítja. Haját gyöngyökkel és virágokkal díszített diadém ékesíti. A festmény Antoine Pesne műveként, teljesen átfestett állapotban került a múzeumba. A sejtelmet, hogy Mányoki Ádám művérôl lehet szó, végül a restaurálás igazolta. Már az első, surlófényben, erős megvilágításban végzett vizsgálat kimutatta, hogy az ép és igen kvalitásosan festett felső réteg alatt egészen más karakterű motívumok rejtőznek. Ezt, és egyúttal a Mányoki-attribúciót is megerősítette a röntgenfelvétel, valamint a festményen nyitott kutatóablakok. Az arcvonások - főként a szem és száj környékén - erőteljesek, életteliek, Mányoki festésmódjára jellemző jegyeket mutattak. A felvételen előtunt a ruha derekát díszítő gyöngysor, de nem mutatkozott az amúgy mesterkélt tartású kézfej; a frizurában feljebb viszont más ékszerek látszottak. A teljes feltárás során a restaurátorok eltávolították az átfestéseket (a kezet, a dekoratív mintázatú ruhát, kék drapériát), és előtunt az eredeti, de nagyon kopott felület. Valószínűnek látszik, hogy egy korai, radikális tisztítás következtében a festékréteg rendkívül megkopott, a festmény élvezhetetlenné vált, ezért került sor az átfestésére még a 18. század utolsó harmadában. A festmény esztétikai kiegészítésekor ezt a nagyon lekoptatott, de még így is hitelesebb felületet finom pontozásos retusálással, a környezethez illeszkedő módon egészítették ki a restaurátorok. A széttöredezett formákat, motívumokat aprólékosan visszaépítve sikerült a festményt egykori állapotához közelítve helyreállítani. Szerencsére az arc maradt a legépebb, itt alig volt szükség kiegészítésre.

vissza