Magyar Nemzeti Galéria English

Aktuális időszaki kiállítások

Város, tömeg, gép - ember a városban

A modern grafikának folyamatosan föl-fölbukkan egy olyan ága, mely "fél szemmel" a karikatúrára, sajtórajzra, reklámra és riportfotóra pillant, s így spontánul reagál a közvetlen életjelenségekre. Ezt a tendenciát korábban olyan híres művészek neve fémjelezte, mint Goya, Daumier, Toulouse-Lautrec, Bonnard, Steinlen. A 20. századi társadalom problémáira érzékeny művészek is követték ezt a szemléletmódot. A tömegtársadalom problémáit összesűrítő városi élet a két világháború közötti időszakban Lengyelországban és Magyarországon is a művészet fontos témájává vált. A grafikusok szívesen fordultak a polgári életforma olyan örömei felé, mint a sport, az utazás, a repülés, a zenés szórakozás (Konarska, Molnár-C., Gorynska, Ostoja-Chrostowski, Vértes, Zilzer). Tükröződött a témaválasztásban, és új kifejezésmódokat hívott elő a nők társadalmi helyzetének változása is (Gorynska, Molnár-C.). A feszítő társadalmi problémák szószólói a munkásság szemszögéből, dühvel, gúnnyal, pátosszal ábrázolták az elnyomók és elnyomottak világát (Derkovits, Lewicki, Sugár). A társadalmi jelenségekre figyelő, elsősorban baloldali, de más pártállású művészek is hamar és igen hevesen reagáltak a háborús előkészületekre. Szimbolikus vagy látomásszerű formát találtak a sokak számára láthatatlan és elképzelhetetlen hadigépezet, a mérhetetlen testi és lelki szenvedések meggyőző ábrázolására (Sopocko, Linke, Zilzer, Gross-Bettelheim).

vissza